掃呢頁CODE去手機

2016年6月9日 星期四

爆鈕的空間 杜琪峯 [壹週刊 - 1370] __,杜琪峯,M1,

豪語錄爆鈕的空間 杜琪峯杜琪峯的電影公司矗立鴻圖道。銀河映像佔據整幢舊式工廈。拉閘式貨𨋢吱吱咯咯,推開門,卻似精品酒店的大堂:高樓底、無間隔,林雪置身其中,亦有如滄海一粟。杜老闆需要的是空間,尤其是在電影的世界。講起新戲《三人行》忽然有女人:「由趙薇去做,角色的發展空間會大好多。」談及飛紙仔是否大導演的專利:「拍《鎗火》時都冇劇本,十九日就拍完。空間嘅意思,係你有幾多時間、金錢。如果講明遊戲規則係 ...


豪語錄

爆鈕的空間 杜琪峯

杜琪峯的電影公司矗立鴻圖道。銀河映像佔據整幢舊式工廈。拉閘式貨𨋢吱吱咯咯,推開門,卻似精品酒店的大堂:高樓底、無間隔,林雪置身其中,亦有如滄海一粟。

杜老闆需要的是空間,尤其是在電影的世界。講起新戲《三人行》忽然有女人:「由趙薇去做,角色的發展空間會大好多。」談及飛紙仔是否大導演的專利:「拍《鎗火》時都冇劇本,十九日就拍完。空間嘅意思,係你有幾多時間、金錢。如果講明遊戲規則係咁,我哋都做得到。」香港電影的困乏亦然,「最重要係,空間夠唔夠闊?合拍片某程度係改變咗香港電影的本質。無奈喺呢個大時代,你去抗拒嘅話,可能你都幾不幸。」

偏偏杜琪峯的衫鈕與肚腩之間零空間。訪問前戴上咪高峰,電線無法由衫腳直通領口,惟有寬衣。電影公司的人員着緊這一幕會否入鏡,當事人卻謂:「 Roll機都唔緊要。」銀河(系)之內,有什麼不由他作主?

女人

銀河映像內有兩種人,羔羊或喪屍,游乃海屬前者。上次「被收工」後,怎收科?

「想死。返到酒店都係想死。然後又繼續度(劇本)。」羔羊最終也被逼迫成喪屍。

在杜琪峯的世界,女角有幾何有定企?作為銀河成立二十周年的力作,《三人行》卻排出一個嬲字。「係咪一定要女人呢?係嘅。三個男人就唔係咁寫。你知我啲電影好多時都係以男人的感情、關係為主。幾個男人穿插事件,做過好多次。今次希望有所改變。」以往他推說自己不懂描寫女人,六十一歲才入花叢,是忽然開竅?「我又唔覺得識寫女人謂之進步。套戲需要一個女性人物,我只當佢係一個角色,角色要 fulfil主題。」萬物眾生對他來說,皆是棋子,電影才是要侍奉的對象。

趙薇也不是省油的燈,一開始便提出「可否不做大佬背後的女人」。但揸槍始終是男人的專利,她惟有揸刀,做外科醫生。辣手摧花卻無可避免。被古天樂掌摑的一場戲,拍了五、六 take,直至眼角腫起了一大塊紫色。為何不用港女?「以商業計算,香港的女演員有幾多個可以用?」「近呢十年,除咗我成日用的 Sammi之外,再數就係舒淇,舒淇都唔係香港人啦。」

曾幾何時,在銀河映像與中國星合作的年代,杜氏出品常有張栢芝的身影。應該不可再吧?「點解要用佢呢?可能佢而家嘅感覺、狀態,我未知擺咩喺佢身上。」他北上宣傳,與大陸記者酒酣耳熱時,倒是提起過張栢芝:「她現在搞成這樣,又離婚,誰敢用她?」

錢銀用

用趙薇,說不是為了大陸市場就假,「合拍片係有規定(要有一定比例的大陸演員),但影響唔大,我本身都幾鍾意趙薇演戲。我要求嘅,佢都做得到。」返大陸,不啻是為了爭取多一點生存空間,「玩得呢個遊戲,就順應遊戲規則。自己諗嘅嘢,當然會調節,呢個係冇辦法。」《三人行》妥協了些什麼?「內容上唔係調節咗好多,要講嘅基本上都喺晒入面。」

他在番禺搭建了醫院景,整套戲就在這密閉空間發生。為了「不想太將就」,又把醫療器材和臨場指導的醫生一併打包北上。但,電影仍屬於香港嗎?「我當然想佢喺香港。裡面所有故事、醫院嘅條例、醫生講嘅嘢,都係嚟自香港。但(故事背景)喺邊唔重要。」

其實是重要的。若故事在大陸發生,頭部中槍的劫匪沒有現鈔。那些血淋淋的開腦場面,也就演不下去。然而杜琪峯一向擅於平衡,多年來左手拍商業大片,右手拍個人手作——前者有女人,如《××男女》系列;後者冇女人,如《 PTU》、《放.逐》,想到什麼才舉機,高興的話可以拍足幾年。《三人行》在兩者之間,「唔完全係個人電影。我哋希望國內的票房好啲,當然冇個人電影咁自由。」

把「空間」掛在口邊,原因不外乎是自由有限——正如文明的國度不會周街貼滿文明標語。杜琪峯說香港影圈莫財,既缺乏觀眾,慷慨的老闆又買少見少——他好彩抓住了一個肥美的。由三名新人執導的《樹大招風》埋單計數收了九百多萬,與千二萬的成本有一段距離,老闆林建岳視作浮雲,「佢冇講過任何說話。套戲一開始,我就同林生講,要俾機會年輕一代。」

「當然,如果成績好,日後大家再去投資呢啲電影時,興趣會大啲,但我相信有啲嘢唔可以一步登天。未來如果冇咗呢班年輕導演,對投資者,或者香港電影工業,都唔係好事。」林生下次會再落疊嗎?「我唔敢講人哋嘅諗法。只可以話,佢有個心、曾經做過,已經為咗呢個行業付出貢獻。就算佢下次話唔做,我都唔覺得佢有問題。」

等候期間,趙薇問編劇為何惆悵,「可不可以這樣這樣呢?」「如果一般人都是這樣想,這條橋就不能用。」

林老闆派錢。杜琪峯跟寰亞僅剩兩部片約,「我哋合作得非常之好。就算合約完咗,以我同佢嘅關係,都會繼續合作。」

霸氣

這是杜琪峯口中好老闆。《十年》奪得金像獎最佳電影後,林說這是「香港電影界的不幸」、「政治綁架專業」。杜回敬:「林建岳唔係拍電影㗎嘛,佢係俾錢拍電影。如果能綁架電影節,早就綁架咗好多年啦。即使林建岳係我咁好嘅老闆,我都要講,因為呢個係電影嘅自尊,咁樣即係侮辱我哋啫。」

他的氣焰在片場燃起,火勢更大,「隨時都可以掹槍,但點解要喺呢度?喺病床掹乜×?戇×到呢真係!唉。」中箭的是跟隨了他廿多年的編劇游乃海,「最沮喪的一次,係(全人類)等咗我半晝,杜生 ban咗我劇本,咁就焗住收工了。」劇本每日在片場新鮮出爐,寫一頁,拍一頁,「無論有冇劇本,起承轉合、整個想法已既定咗。去到現場先俾(劇本)的原因,係未 shoot嗰剎那,我仲有權去改。開機拍咗,就唔應該再反反覆覆,咁樣做唔完件事。」

說穿了,飛紙仔就是擠壓別人,把空間留給自己,杜琪峯甚至會親自化妝,把顏料在演員身上塗抹,確保傷口破損的程度合他意。因為全場除了他,沒有人知道前文後理。「飛紙仔係調整。我哋嘅原意喺度,去到每個場次,對白的處理不停轉變咁解。」

拍《暗花》時替梁朝偉落髮。親力親為,事事控制的作風多年不變。

杜琪峯每年生日都大排筵席,當然又係男人嘅世界。

《千王之王》慶功宴。

杜琪峯少年清癯(前排中間),連王晶都未嚴重發脹(在「千王」的「王」字下)。同場還有杜的師傅、王的老父王天林、謝賢、狄波拉等。

拍攝初期,趙薇每日都探問劇本在哪,好讓她預早準備,每次都不獲理會;與杜琪峯合作多年的古天樂,不吭一聲。「即興咁去演,係必要條件。唔可能我俾你睇咗,三日後你諗清先開拍。方法演技又好,即興演法又好,一個出色嘅演員,兩方面都能夠發揮到。」獨裁嗎?「良性提議係可以。最重要係大家有同一個理念。想法有出入可以傾,傾都係為咗電影嘅需要,唔係為咗某啲人嘅所謂擁有、或霸佔,係公平嘅。」「彼此要尊重。你要提供到乜嘢空間俾佢?就算最叻嘅演員,佢嚟到覺得唔舒服,都係演得唔好睇。」

「琪」逄敵手

即興咁去演,係必要條件。唔可能我俾你睇咗,三日後你諗清先開拍。

紙仔橫飛,台前幕後疲於奔命,惟杜琪峯運籌帷幄。《三人行》有個長達十分鐘的鏡頭,二百演員全程慢動作,受訓、彩排了個多月,「計埋幕後有成三百多人。等於舞台劇,大家的時間不能錯。鏡頭去到邊、見到乜,唔錯得。喺 orchestrate入面,輪到你又唔拉又唔吹,搞咩?搞搗亂!」其間當然又穿插着他的粗口聲。去到某個位,杜琪峯忽發奇想,要手槍凌空橫飛,但如何慢動作進行?「嘿,你大×鑊啦。」留下道具部的人找牛頓問米。

怎能令台前幕後都馴如羔羊?「每個導演有佢嘅權威。我認為鏡頭內所有演出者,都係導演嘅工具。呢個唔係威信,係專業。所有演員,都應該尊重導演,呢個係基礎。」實際怎操作,是另一回事吧?就像多年前拍《濟公》時,他遇上另一名控制狂,叫周星馳,結果當然是火星撞地球,「咁咪錯咗囉。」

撰文:蔡慧敏

攝影:黃志明

攝錄:葉志明


鍾意就快D Share啦!