掃呢頁CODE去手機

2014年8月28日 星期四

[壹週刊 1277 優質生活] 腦生瘤 內分泌亂龍 M1,




腦下垂體雖只有一粒綠豆般大,卻操控着整個內分泌系統,分分鐘搞亂全身正常運作。

頭號健康

腦生瘤 內分泌亂龍

女士失驚無神停經;男士突然性慾大減;又或者無論你食幾少,身形都不斷暴脹……以上種種,都可能跟內分泌失調有關,而背後搞鬼的,就很可能是腦下垂體。

腦下垂體位於腦部中央、眉心後方,體積細如綠豆,卻指揮着整個內分泌系統,若這個地方出問題,雖未至於攞命,但就會搞亂內分泌,令人周身唔妥。

受腦下垂體瘤影響,劉太左眼視野收窄,過馬路要打醒十二分精神。

「我唔覺得自己啲荷爾蒙分泌有乜問題喎,身形無特別肥、情緒無特別差,加上我三十七歲嗰年,已經切咗子宮,老早無月經,所以更加難發現荷爾蒙有無唔妥。」五十八歲剛證實患有腦下垂體瘤的劉太,一臉疑惑地說。

原來,腦下垂體是內分泌系統的「大內總管」,操控着多個內分泌器官分泌不同的荷爾蒙,包括甲狀腺激素、腎上腺激素、催乳激素、黃體激素、濾泡激素等等,這些荷爾蒙影響着身體的新陳代謝、情緒、性功能等生理狀態。

而發生在腦下垂體的疾病,最常見為增生良性瘤,估計每一千人中有一人發病。腦下垂體瘤除影響荷爾蒙,就連頭痛、眼矇都可能是由於它作怪。

眼矇手痺誤為中風

腦神經科葉慶龍醫生指出,患有腦下垂體瘤的病人,要定期透過血液檢查,監察荷爾蒙的變化。

劉太憶述︰「而家諗番起,○七年我開始左邊頭成日痛,中醫話我偏頭痛,西醫就話我神經痛,因為當時媽媽病重入院,我以為係因為自己奔波照顧佢、擔心佢,所以先會咁。」

翌年,隨着母親病逝,劉太的頭痛的確慢慢消失了,但去到一○年,其夫發現患上鼻咽癌,頭痛又再出現,「今次痛嘅程度比上次犀利,而且發作次數密咗,就算先生最終喺一一年過身,我唔需要再咁操勞,但之後呢三年,我仍然係持續頭痛。」

最近幾個月,劉太更出現視力模糊、左邊身麻痺的情況,親友擔心她出事,遂強行送她入急症室。威爾斯親王醫院腦神經科葉慶龍醫生表示,最初也一度以為劉太中風,「佢嘅病徵真係有啲似中風,但經過進一步檢查,包括進行電腦掃描,就發現佢腦下垂體有個黑影,所以推斷佢嘅唔舒服係源於腦下垂體瘤,而唔係中風。」

考慮到劉太的腫瘤直徑有近兩厘米,院方正排期替她進行手術。「治療好壞取決於瘤嘅大細以及病徵。如果個瘤大過一厘米,通常會影響埋視野;如果個瘤細過一厘米,就主要係影響荷爾蒙分泌,呢種情況,可以考慮先用藥物控制,調節荷爾蒙之餘,亦有機會令腫瘤縮細。」葉慶龍醫生說。

忽然停經密密頭痛

Grace手術前經常頭痛兼看東西有重影,手術後徵狀已消失。

相對劉太, Grace的病徵就典型得多,荷爾蒙被腦下垂體瘤搞到「亂晒龍」。雖然她已於三個月前做了手術,但內分泌系統仍然未完全回復正常。

「其實由上年一月到而家,我只係嚟過兩次月經,一次喺上年九月,另一次就喺上年十二月。我以為做完手術,切咗個瘤就會有番啦,但都係無,婦科醫生話,可能仲要等多一年半載,身體復元,月經先會再嚟,我最擔心咁耐唔嚟月經,會影響骨質。」四十歲的 Grace苦惱地說。

已為一女之母的 Grace,在去年一月突然停經,由於肯定不是有喜,於是四月約見公立醫院婦科醫生,醫生替她抽血檢查,發現其催乳激素較正常值高出四倍,懷疑是腦下垂體瘤作怪,遂一邊替她排期照磁力共振,一邊處方藥物給她抑制催乳激素,希望可令腫瘤縮細。

Grace在去年八月開始服藥,九月恢復了月經,但只是維持正常了一個月,之後又再次停經;去年十二月, Grace終透過磁力共振,證實腦下垂體長了一個直徑約二點五厘米的腫瘤。

原來除了無月經,近大半年, Grace更開始有高血壓,而且經常頭痛,兼看東西時出現重影。「以前我血壓一直好正常,而頭痛就久不久都有,但就無近半年發作得咁頻密。今年二月,有晚瞓到半夜,突然頭痛到成個人扎醒,幾乎痛到作嘔。之後一段日子,我都係斷斷續續咁頭痛,去到四月,就唔單只頭痛,連對眼都扯住脹痛,仲開始眼矇,睇嘢有重影。」

中大腦神經外科主任兼講座教授潘偉生解釋, Grace的頭痛,是由於腫瘤漸大而導致腦壓上升,而視野出現重影,則是因為腫瘤同時壓迫着腦下垂體上方的視覺神經。

術後再做放射治療

微創手術復元快,美中不足是內窺鏡及手術儀器經鼻孔進入,鼻竇口被撐大,令 Grace在手術後出現短暫嗅覺及味覺失靈。

由於 Grace的情況頗嚴重,院方已於今年五月替她進行微創手術,以內窺鏡經鼻孔到達患處切除腫瘤,潘偉生教授透露,是次手術有一定難度,「基本上已經幫佢切咗九成腫瘤,但因為個瘤有小部分黐住腦裡面嘅靜脈竇,如果夾硬切,有機會傷到神經線,所以決定留低呢小部分嘅瘤,寧願半年後再安排病人做放射治療。」

手術後, Grace再沒有頭痛,血壓和視力亦回復正常,卻有少許後遺症,「可能始終經過個鼻去做手術,做完之後,我嗅覺、味覺都差咗好多。食嘢方面,最初只係分到鹹或苦味,近排開始好啲,食得出甜味,但酸味仍然未有,希望遲啲會慢慢恢復」

潘偉生教授解釋,由於手術期間,需要把鼻道內的鼻竇口擴大,以放入內窺鏡管及手術儀器,因此部分病人手術後可能出現短暫嗅覺及味覺失靈,但一般在術後三至六個月內復元。

透視內分泌系統

內分泌器官包括腦下垂體、甲狀腺、副甲狀腺、腎上腺、胰島腺、性腺等,並由腦下垂體作總指揮,控制各內分泌器官分泌不同的荷爾蒙,再經由血液輸送至全身,為身體維持一個穩定的內在環境。如果腦下垂體受損或有腫瘤,或會導致內分泌失調,身體就有可能出現以下毛病:

話你知

在公立醫院求診的癌症病人,如果想盡快照電腦掃描、磁力共振等,可要求醫生寫轉介信到私家醫院接受檢查,如屬某幾類癌症病人,檢查費用全數由醫管局資助。除癌症病人,其他病人手持公立醫院醫生的轉介信,到大部分私家醫院接受放射診斷檢查,亦可獲折扣優惠。網址︰http://www.ha.org.hkkeyword:「社區伙伴」→「公私營協助計劃」

在公立醫院求診的癌症病人,如果想盡快照電腦掃描、磁力共振等,可要求醫生寫轉介信到私家醫院接受檢查,如屬某幾類癌症病人,檢查費用全數由醫管局資助。除癌症病人,其他病人手持公立醫院醫生的轉介信,到大部分私家醫院接受放射診斷檢查,亦可獲折扣優惠。網址︰http://www.ha.org.hkkeyword:「社區伙伴」→「公私營協助計劃」



鍾意就快D Share啦!